Hírek -
Shadowners
|
2013. szeptember 17. kedd, 05:50 |
Kárpátalja - Duplán ráz
Azt mindannyian tudtuk, ez egy időutazás lesz. Visszatérünk egy útra, egy pontra, ami népünk történelme szempontjából fontos. És emiatt a magyarság tudatunk szempontjából is az! Végigjárni Árpád útját, érinteni a falakat, vagy látni a romokat, melyek között Rákócziék éltek, sorsdöntő cselekedeteikkel alakítva saját életükön túl, egész nemzetük sorsát...
Baggió, mint csapatunk legifjabb tagja, mert nagyot álmodni és bár a túra felénél azt gondoltam, emiatt még egy villáskulcs segítségével felébresztem álmaiból, később valahogy nem így lett. A szerszámot persze kellett használnom, bizonyos csavarokat minden este újra húztam, és a szerelés közben alapvető történelmi kérdésekre kaptam választ. Láttam, amit Árpád vezérünk látott, éreztem, amit érzett, s bizony a táj miatt maradhattunk volna ott is, ahová vagy 800 kilométert motoroztunk, az utak viszont nem marasztaltak. Terveink szerint négy nap, kb. 1400 kilométert motorozgattunk volna, ami nem tűnik elsőre nagyon soknak, de a kiváló magyar utak helyett a határon túl egy összefüggő kátyútenger várt minket, s ez gyakran tartott hosszú kilométereken keresztül... Jómagam bántam, hogy nem szereztem egy GS-t erre az útra, nem kérdés, hogy ez nem Shadownak való világ!
Szállásunk Beregszászon volt, nászutasoknak félve ajánlott, de a célnak tökéletesen megfelelt. Innen a három nap során, csillagtúra jelleggel tervezett állomásaink: Szolyva - emlékpark, Vereckei hágó, Pylypets, Sipot vízesés, Huszt(romvár), Aknaszlatina (sóstó,strandolás), Terebes fejérpatak (Európa földrajzi középpontja), Munkács(városnézés), Nevickei vár(várlátogatás), Ungvár(városnézés). Fényképeink tanúsága szerint ezeken a helyeken jártunk is, ha nem is teljesen ebben a sorrendben, de minden nap bőven a tervezett mennyiség felett motorozva, nem beszélve az előre nem tervezett programokról és helyekről! Sajnálatos, hogy emlékhelyeink egy része teljesen lepusztult állapotban van, ami viszont szép és látogatható, ott kevés a magyar nyelvű tájékoztató szöveg. És néha megrázó az is, hogy a kinti magyarság igencsak nehéz körülmények között boldogul, s őrzi mindazt, amit mi innen gyakran el is feledünk! De nem lehettünk idegenek sehol, mivel idegen vezetőként velünk tartott Olcsvári Józsi, aki helyi versenyzőnek számít, így még Kántor Úrnál is ismert rövidebb utakat, és remek házigazdaként segített nekünk mindvégig. Reméljük tudjuk viszonozni számára mindazt, amit kaptunk Tőle! Köszönet még Nagy Gabinak, aki autós kísérőként begyűjtötte az összes büntetést a helyi rendőröktől, leamortizálta autója futóművét és vigyázott a bukósisakokra megállásaink során. Na és a Beregszászi Acéllovasoknak, akik kiváló pörkölttel leptek meg minket, és őrizték gépeink álmát! A haza út is kemény volt, itthon szél és kicsi eső várt ránk, de a sima út sok mindenért kárpótolt minket.
|
Bővebben...
|
Hírek -
Shadowners
|
2013. február 25. hétfő, 19:47 |
A Nemzeti Közlekedési Hatóság Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatal Képzési és Vizsgáztatási Főosztálya az alábbi, érdeklődésre számot tartó információkról kívánja tájékoztatni. - 2013. január 16.-án a Magyar Közlöny 7. számában megjelent A KÖZÚTI KÖZLEKEDÉSI IGAZGATÁSI ELJÁRÁSOKKAL ÖSSZEFÜGGŐ EGYES KORMÁNYRENDELETEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ 5/2013. (I. 16.) KORM. RENDELET (továbbiakban: Korm. rendelet). A Korm. rendelet közlönyállapot szerinti szövege elérhető a www.magyarkozlony.hu. A Korm. rendelet - többek között - módosítja a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendeletet, amely módosítások közül az alábbiakra kívánjuk különösen felhívni a figyelmét: - Az „AM" kategória kiadására irányuló életkori feltétel A 16. ÉLETÉV BETÖLTÉSÉRŐL A 14. ÉLETÉV BETÖLTÉSÉRE MÓDOSULT (Korm. rendelet 22. § f) pontja), amelynek értelmében 2013. március 1.-jét követően „AM" kategóriás gyakorlati vizsgára bocsátható az, aki a kategória kiadására irányuló életkort, tehát a 14. életévét betöltötte, - Az előzőekben említettektől függetlenül érvényes „AM" kategóriás vezetői engedély KIZÁRÓLAG BELFÖLDÖN JOGOSÍT JÁRMŰVEZETÉSRE A 16. ÉLETÉV BETÖLTÉSÉIG (Korm. rendelet 6. §), - 2013. január 19.-ét követően a már megszerzett „A KORL." VEZETŐI ENGEDÉLY KATEGÓRIA HELYETT a közlekedési igazgatási hatóság kérelemre - külön tanfolyami vagy vizsgakötelezettség nélkül - „A2" KATEGÓRIÁRA ÉRVÉNYES VEZETŐI ENGEDÉLYT AD KI (Korm. rendelet 20. § (1) bekezdés). A fentiekben kiemelt módosítások a Korm. rendelet kihirdetését követő napon lépnek hatályba. Nemzeti Közlekedési Hatóság Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatal Képzési és Vizsgáztatási Főosztály
|
Hírek -
Shadowners
|
2012. november 21. szerda, 10:00 |
A jelenlegi tervek szerint az Európai Unióban 2016-tól csak blokkolásgátlóval felszerelt motorkerékpárokat és quadokat lehet majd forgalomba hozni. A robogókra egyelőre csak kombinált fékrendszert írnának elő.
Az Európai Parlament nagy többséggel szavazta meg kedden azt a javaslatot, amely szerint 2016-tól csak olyan motorkerékpárokat és quadokat lehet majd forgalomba hozni, amelyeket blokkolásgátló rendszerrel (ABS) látnak el. A 125 köbcentinél kisebb motoroknál, így a robogók esetében is, kombinált fékrendszer felszerelését teszi kötelezővé az új szabályozás, azzal a kitétellel, hogy 2019-ben újra megvizsgálják annak lehetőségét, - a költséghatékonyság szempontjait is szem előtt tartva - hogy előírják-e kötelező jelleggel az ABS-t a kisebb motorkerékpárok esetében is.
Az Európai Parlament strasbourgi plenáris ülésén elsöprő többséggel, 643 igen, 16 nem szavazattal és 18 tartózkodás mellett fogadta el a javaslatot, amelyet még a tagállamok szakminisztereiből álló tanácsnak is jóvá kell hagynia. A jogszabály elfogadását azért tartották sürgetőnek a képviselők, mert az uniós adatok szerint bár csak minden ötvenedik jármű motorkerékpár az Európai Unióban, mégis minden hatodik közúti balesetben meghalt európai motorkerékpár balesetben veszíti életét.
A motorkerékpárok "zöldebbé" tétele érdekében a képviselők azt is támogatták, hogy a javaslat értelmében 2016-tól minden motorkerékpárnak meg kell felelnie az Euro 4 kibocsátási követelményeknek. 2017-től ez a robogókra is vonatkozna, 2020-tól pedig minden forgalomba hozott új motorkerékpárnak a még szigorúbb Euro 5 normának kell majd megfelelnie, a képviselők szerint ugyanis a motorkerékpárok méretükhöz képest arányosan jóval több káros anyagot bocsátanak ki. |
Hírek -
Shadowners
|
2012. október 05. péntek, 14:58 |
Egy amerikai pszichoterapeuta állítja: a motorozás egészségesen tart. Dr. Jana Mulvaney amellett, hogy mások agyában turkál, előszeretettel túrja a sarat is, természetesen két keréken. Így aztán első kézből tapasztalhatta, milyen jótékony hatásai vannak a motorozásnak.
Ahhoz ugyanis, hogy gurulás közben minden simán menjen, jó fizikális, agyi és szellemi állapotban kell lennie a vezetőnek. Ha pedig ezek rendben vannak, nem csak a nyeregben töltött időben érezzük majd jól magunk.
Motorozás közben a testben adrenalin szabadul fel, eluralkodik rajtunk a jókedv, a béke és a szabadság érzése járja át az embert. Ráadásul a külső szemlélők irigylő pillantásai jól táplálják az egónkat.
A tény, hogy a motorozás aktív életet biztosít, ráadásul olyan tevékenység, amit tényleg szívesen csinálnak az emberek, csupa jót hordoz magában. Valósággal táplálja a lelket és frissen tartja az elmét, ami nagymértékben segít abban, hogy a hétköznapi dolgok is jól menjenek.
„Ha olyan dologgal foglalkozol, amiben örömöd leled, hosszabb életed lesz!" – foglalta össze mondanivalóját Dr. Mulvaney. |
Hírek -
Shadowners
|
2012. szeptember 04. kedd, 12:39 |
Segédmotorkerékpárra tizennégy, nagymotorra huszonegy éves kortól szerezhet jogostványt, akinek nincs - így lesz ez egészen 2013 januárjáig, miután egy már elfogadott kormányrendelet értelmében január 19. után 16 illetve 24 évre tolódik ki a jelentkezési korhatár
Uniós irányelvekre és romló baleseti statisztikákra hivatkozik a rendelkezés, ami egyébként nem csupán a leendő motorosokat korlátozza, hiszen teherautós jogsit 18 helyett 21, autóbuszvezetőit pedig a mostani 21 helyett 24 esztendősen szerezhetünk majd. Érdemes tehát az érintetteknek a fenti dátum előtt regisztrálniuk az oktatásra, hiszen adott esetben évekig várhatnak, hogy vezethessenek.
Komoly gondot jelent az iskolák számára a rendelet azon része, amely előírja: a gyakorlati képzést és a vizsgafolyamatot minimum 600 köbcentiméter lökettérfogatú és 54 LE névleges teljesítményű motorokkal végezhetik. Az intézmények nagyobbrészt ennél kisebb és gyengébb motorokon végzik az oktatást, tehát parkjuk nem lesz megfelelő a jövő szezonban - azaz dönthetnek, vagy cserélik a motorokat, vagy felhagynak az A kategóriával. |
|
Hírek -
Shadowners
|
2013. április 29. hétfő, 11:26 |
Negyedszer is Vékettes Nap! Hiába jégeső, zápor, zivatar, nem rettentett el minket semmi, sőt... A dübörgő vékettes motorok messzire zavarták a felhőket, verőfényes napsütés és szinte kánikula fogadta azt a közel hatvan motorost, akik elfogadták a meghívásunkat! A hagyomány már kötelez minket, még vadabb feladatok, keményebb csapatmunka és újabb felfedezni való tájegység, ez röviden a szombati nap története. Öt állomás, 130 kilométer, kiskocsi húzás, tornapálya, lövészet, egy kis műszaki ismerkedés és vagány fotózás egy épített chopperrel - kell ennél több? Köszönet mindezért a Honda Wilkernek, a Harley-Davidson Budapestnek, a csepeli Vékettő Motor Kft-nek, a REd Baron Törökbálint Üzletnek, az Esztergom-Kertvárosi Testőrképzőnek és a kluboknak, hogy eljöttek! További eseménydús szezont, jövőre veletek, ugyanitt!
|
Bővebben...
|
Hírek -
Shadowners
|
2013. január 12. szombat, 19:13 |
A Honda jövőbe tekintő vállalat; de tiszteletben tartja a hagyományait és a múltját. Éppen ezért a Honda CB1100-as modell egyszerre hagyományos, kortalan és tekintélyt parancsoló. A jármű a teljesítmény, a nyomaték, a nagy hengerűrtartalom, a széleskörű tudás és az alkalmazkodóképesség tökéletes elegyét nyújtja. És még valamit, ami szinte minden porcikájában érzékelhető – egy darabkát az eredeti Honda CB750 Four modellből. A motorkerékpározás jelentős változáson ment keresztül az elmúlt 50 évben, a legelső CB – a Benly CB92 – megjelenése óta. Maguk a motorosok is megváltoztak: bár sokuknak ma is a lehető legnagyobb teljesítmény a döntő, legalább ugyanennyien egészen más okból vásárolnak saját motorkerékpárt. Néhányan nosztalgiáznak: azt a gépet veszik meg, amelyre fiatalon vágytak, de nem volt rá pénzük. Mások az újakéval azonos teljesítményre vágynak, de mindezt klasszikus köntösben, hogy retró hangulatot csempésszenek modern életvitelükbe. Néhányan pedig csak egy olyan tökéletesen felszerelt járművet szeretnének, amely alkalmas a hétköznapi használatra, mégis érezhető rajta a patina. Ami közös bennük, az a kikapcsolódás utáni vágy – hiszen mindegyikük, életkortól függetlenül boldog és büszke, hogy saját motorkerékpárt birtokol, amelyre bármikor felpattanhat. A letisztult és klasszikus Honda-stílus, illetve a modern, lenyűgöző teljesítmény együttes hatására a tökéletes kialakítású, négyhengeres CB1100-as modell sajátos, összetéveszthetetlen külsővel és adottságokkal rendelkezik. |
Hírek -
Shadowners
|
2012. október 24. szerda, 09:10 |
Hagyományainkhoz híven az idei évadzáró gurulásunk is a sztrapacska jegyében zajlott.
Az évszakhoz képest csodálatos meleg időben ,verőfényes napsütésben gurultunk. A tali után Chuty vezetésével Szentendrének vettük az irányt, hogy megemlékezzünk az elhunyt rendőrmotorosról, motorostársról. Innen irány Esztergom a Pilis erdein keresztül, majd itt további Shadownerek csatlakoztak a csapathoz , és egy csodálatos úton a felvidéken, itt már gojo vezetésével motorozva adtuk át magunkat a cruiserezés örömeinek . Ez a 130km tényleg a szabadságérzés örömét nyújtotta. Ismét vissza térve Chuty vette át a road captain szerepét és beavatott bennünket Szécsény majd Hollókő tájainak szépségeibe. A remek motorozást már csak egy kellemes ebéd tette teljessé a híres Told Gold étteremben, ahol széles mosoly mellett töltöttük meg bendőnket. Szép nap volt köszönjük a szervezőknek!
|
Bővebben...
|
Hírek -
Shadowners
|
2012. október 05. péntek, 14:46 |
A héten újra kinyitotta kapuit Kölnben az Intermot, azaz a Nemzetközi Motorkerékpár-, Robogó- és Kerékpárvásár. Mint minden évben, idén is számos gyártó ezen a rendezvényen mutatja be újításait.
2013-ra 3 új modellel készül a Honda.
A japán gyártó új modelljei egytől egyig merőben különböző kategóriát képviselnek. Az NSC50R robogót kifejezetten a fiataloknak tervezték. Hatékony üzemanyag felhasználásával, megbízható fékrendszerével és nem utolsósorban agresszív kinézetével hamar kedvel mindennapi közlekedési eszközzé válhat.
Japán és Ausztrália után az öreg kontinens is megízlelheti milyen egy modern klasszikus. A CB1100 tökéletesen ötvözi a XXI. század technikai megoldásait az időtálló formavilággal. Sornégyes léghűtése blokkja megnyerő, mégis barátságos teljesítményt nyújt.
A legnagyobb durranás azonban kétség kívül a CRF450R, amellyel új rivális kerül a Dakar-rali világába. Ez az első gyári támogatással épült modell 1989-óta, amely a CRF450X alapjaira építve a Dakar-raliban színre lép.
A rali világába való betörés nem pusztán a vágyott első helyezés megszerzésére irányul egy sorozat-gyártású modellel, de nem titkolt célja, hogy az itt megszerzett tapasztalatokat hasznosítsa az enduró modellek gyártása során. |
Hírek -
Shadowners
|
2012. szeptember 04. kedd, 11:39 |
Stop! Közlekedj okosan!
Gyorshajtás, relatív gyorshajtás, bírságok
Magyarországon - a hivatalos statisztika szerint - a balesetek legfőbb kiváltó oka a gyorshajtás, jelenleg nagyjából az incidensek negyedében állapítható meg ilyen vétség. Többek között ezzel indokolják az egyre gyakoribb sebességméréseket és az akár 300 000 forintig terjedő bírságokat is, ám tudnunk kell, hogy a kiváltó okoknál a műszerrel nem mérhető és baleset híján nem szankcionálható relatív gyorshajtás is ebbe a kategóriába tartozik, vagyis a valós gyorshajtások az összes eset kb. 10-20 százalékában játszanak szerepet. Eddig viszonylag könnyen elkerülhető volt, hogy ilyen vétségért kapjon csekket valaki, hiszen a lézerblokkolók jelenleg - egy 2003-as kormányrendeletnek köszönhetően - legálisan használhatók az országban, ám a 2012. szeptember elsején életbe lépő új szabályozás kifejezetten tiltja ezek használatát: "Tilos a közúti közlekedés hatósági ellenőrzését megakadályozni, megzavarni, valamint az ellenőrzés eredményét befolyásolni, ide nem értve az ellenőrzést előre jelző eszközök használatát.” Ez azt jelenti, hogy rendelkezhetsz a motoron működőképes, sőt, akár bekapcsolt lézerblokkolóval is, de a rendőrségi mérést semmilyen módon nem befolyásolhatod vele. Kis könnyítés, hogy a lézer- és radar előrejelzők nem tartoznak a tilalom alá, vagyis ezeket nyugodtan használhatjuk a továbbiakban is.
Az általunk megkérdezett rendőrjárőr úgy nyilatkozott, hogy egyelőre nem kaptak hivatalos értesítést arról, hogy milyen szankciókkal sújtják majd azt, aki a tiltás ellenére továbbra is lézerblokkolót használ az autójában vagy a motorján. A száguldással begyűjthető bírság összege nem sokban változott, továbbra is 15 km/h-s "ráhagyással" kell számolnunk, vagyis városban 65 kilométeres óránkénti sebesség felett számíthatunk a szombathelyi levélre, 30 000 forintos összeggel, országúton pedig 105 felett érkezik az ugyanilyen összegű csekk.
Kibővült jogkör a közterület-felügyelőknek
A KRESZ 6. § a következő bekezdéssel egészül ki: „(5) A közterület-felügyelő a jármű megállítására a (2) bekezdés a pont aa alpontjában foglalt jelzést adja. Az ilyen jelzés észlelése esetén a járművel meg kell állni.” A gyakorlatban ez annyit jelent, hogy a közterület-felügyelő karjelzéssel, tárcsával és fényjelzéssel is felszólíthat azonnali megállásra, aminek - csakúgy, mint a rendőr esetében - azonnal eleget kell tennünk.
Elsősegélycsomag, tűzoltó készülék, kötelező segítségnyújtás
A tavaszi e.ü. csomag mizéria után néhány hónappal olvashattuk, hogy az új KRESZ értelmében nem lesz kötelező elsősegély csomagot tartani a motorban, pontosabban nem büntethetnek meg a hiányáért 2012 szeptemberétől. Ez így igaz, de a valóságban inkább szigorításról van szó. A törvény ugyanis így rendelkezik: A KRESZ 58. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: „(5) Személysérülést okozó baleset és jármű kigyulladás esetében a balesettel nem érintett járművek vezetői is kötelesek a tőlük elvárható segítséget nyújtani. A jármű vezetője a segítségnyújtáshoz a járművön készenlétben tartott elsősegélynyújtó felszerelést, valamint a tűzoltó készülékkel ellátott jármű vezetője a tűzoltó készüléket a kigyulladt jármű oltásához köteles használni, illetve a segítségnyújtó rendelkezésére bocsátani.”
Vagyis ha a rendeletet félreértelmezve hiányos, lejárt csomaggal közlekedünk, vagy egyáltalán nincs ilyenünk a motor ülése alatt, akkor egy esetleges incidenskor "segítségnyújtás elmulasztása" miatt kell majd felelnünk, és nem ússzuk meg egyszerű, pár tízezres szabálysértési bírsággal. Vagyis innentől még inkább fontos, hogy rendelkezzünk a kis kék tasakkal, bármennyire is nehéz ezt elhelyezni némely motoron. A rögzítésről egyébként szintén rendelkezik a törvénycsomag: zárt állapotban, vízhatlan helyen kell tárolni, vagyis nem kötelező a nyereg alá bezsúfolni, kívülre is rögzíthetjük a motoron, amennyiben a csomagolása vízálló. Tűzoltó készülék - egyelőre - nem kötelező a motorkerékpárokon, de ma már kapható egészen kis méretben is porral oltó, érdemes egy ilyet beszerezni, főleg hosszabb túrák előtt.
Biztonsági sáv, motorosoknak is
(5) A KRESZ 37. §-a a következő bekezdéssel bővül: „(8) Az azonos irányú forgalom számára két vagy ennél több forgalmi sávval rendelkező autópályán és autóúton kialakult forgalmi torlódás esetében a járművek akadálytalan továbbhaladásának biztosítása érdekében a) a belső (bal szélső) forgalmi sávban közlekedőknek szorosan a forgalmi sáv bal szélére kell húzódni, b) az egyéb forgalmi sávokban közlekedőknek a forgalmi sávban a lehetséges mértékben jobbra kell húzódni, és - ha az így kialakuló „folyosóban” történő biztonságos elhaladás azt szükségessé teszi - a forgalmi sávokat kijelölő terelővonalak átlépésével kell haladni és megállni.” Az így kialakított "folyosó" korábbi KRESZ-módosításban megnyitott lehetőség alapján az álló kocsisorok között szabályosan előre haladó motorkerékpárosok biztonságát is növeli - áll a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által kiadott törvénymagyarázatban.
Vagyis nem ez a módosítás teszi lehetővé, hogy ilyen esetben elhaladjunk a veszteglő autósor mellett, csupán azt szabályozza, hogy a dugóban álló négykerekűeknek kötelező lesz helyet biztosítani a zavartalan előrejutáshoz. Ez alól egyetlen kivétel, amikor baleset miatt torlódik fel a sor, és a szabad sávban éppen egy megkülönböztetett jelzéseket használó jármű közlekedik - ilyenkor motorral is be kell sorolnunk a várakozó autók közé, csakúgy, mint korábban.
Megállás, várakozás, parkolás
A jövőben mindössze tízezer forint bírsággal lesz sújtható az, aki a "Megállni tilos" illetve "Várakozni tilos" tábla hatálya alatt követ el szabálysértést, ám feljelentés esetén ez az összeg a duplájára módosul. A korábbi harmincezer forintról tízezerre mérséklődik a járdán parkolás bírságtétele, ám motorokra ez csak abban az esetben vonatkozik, ha a gyalogosoknak kevesebb, mint másfél méter hely marad a parkoló kétkerekű mellett. Ezt leszámítva minden egyéb esetben (vagyis a tiltó tábla ellenére is!) szabadon letámaszthatjuk a motort a járdán, minden korlátozás nélkül.
|
|